06 de febrer 2009

Quin dia va néixer Carner










En una carta a Josep Miracle del 12 de desembre de 1957, diu Josep Carner: "us escric per retornar-vos la prova completada i dir-vos la diada exacta de la meva naixença. Corren pel món tres dates assignades a aquest fet. La sola bona és la que consta en la fe de baptisme: 5 de febrer de 1884. (Vaig ésser batejat a l'església de Betlem el 9 del mateix mes i any.)"

Efectivament, corrien (corren) pel món diferents versions sobre el dia exacte de naixement de Carner. La majoria de fonts donaven fins fa uns anys el 5 de febrer de 1884 (és el cas de l'Enciclopedia Espasa, de la biografia de Pere Calders o de tots els llibres de la Selecta —a on treballava Miracle— a partir de la informació proporcionada per l'autor en aquesta carta). Però també hi ha testimonis que parlen del 6 de febrer, com ara Miquel i Vergés al seu pròleg al Nabí americà, la nota biogràfica de Lien (editat l'any 1961 sota els auspicis de Carner i Émilie Noulet) i fins Carner mateix en una carta de 1953 a M. Antònia Salvà, i encara (en aquest cas, en un error evident) el 5 de setembre al Diccionari enciclopèdic de la llengua catalana (1930). Albert Manent trobà a l'expedient de Filosofia i Lletres dels arxius de la Secretaria General de la Universitat de Barcelona una partida de naixement que dóna com a data el dia 9 de febrer de 1884, i aquesta és la data que ell defensa. La hipòtesi és corroborada per la partida que hi ha a l'expedient per a les oposicions de Carner al cos consular (conservada a l'arxiu del Ministerio de Asuntos Exteriores), i també hi coincideixen les dades consignades al certificat matrimonial amb Émilie Noulet —que, però, devia basar-se en una partida de naixement. També el recordatori del funeral del poeta a Brussel·les dóna la data del 9 de febrer. L'afirmació clara i rotunda de Carner en aquesta carta sembla, però, desmentir la hipòtesi de Manent.

D'acord amb l'afirmació de Carner, hem anat a buscar la seva fe de baptisme a l'Arxiu Diocesà de Barcelona, amb la mala fortuna que les pàgines del període 1882-octubre 1884 han estat arrencades del llibre corresponent de l'església de Betlem. Hi ha només conservades unes llibretes petites en què es prenia nota de les dades abans de consignar-les en net al llibre gran: en aquestes llibretes no hi ha cap baptisme el dia 5 ni el dia 9 de febrer. De fet, no hi ha constància que s'hi hagués batejat el poeta. Pot ser que falti alguna d'aquestes llibretes? Pot ser que Carner s'equivoqui i no l'haguessin batejat a Betlem? Si fos així, no s'han conservat els papers d'aquella època de les parròquies properes de Sant Pau del Camp, Santa Anna ni Sant Jaume. Només de la del Pi. Però al Pi (on sí que hi ha el llibre d'aquests anys) tampoc no hi consta el bateig de Carner. Tornem a ser al cap del carrer: la veu autoritzada és indiscutiblement la del mateix poeta però d'entrada, a banda que la prova que aporta ja no existeix, dóna a dos interlocutors dos dies diferents, i tampoc no seria la primera vegada que confon una dada.

Davant de les vicissituds plantejades per Carner, Miracle li respondrà: "Doncs vet ací que coincideixo amb vós. També jo he estat afavorit amb tres dates de naixença; només que la de la meva partida és falsa. Segons la meva mare, vaig néixer el 9 de gener de 1904; segons el registre —el pare no tenia pressa— el 15; i segons la fe de baptisme, el 16. M'he decantat pel vot de la meva mare." Em sembla interessant el detall de la data de registre incorrecta. De fet, els historiadors confirmen que en aquella època la gent no solia tenir gaire pressa per anar a registrar els fills (nascuts a casa, no pas als hospitals), fins al punt que s'arribà a aprovar unes multes per als que inscrivissin les criatures amb massa dies de retard. Però feta la llei, feta la trampa: la gent anava a inscriure-les i donava una data falsa (uns dies més tard de la real) per estalviar-se la multa. És doncs plausible (però només plausible) que la data real de naixement de Josep Carner —si és que això té cap importància— fos el dia 5 de febrer de 1884.

[Extret de J. Subirana (ed.), "Epistolari entre Josep Carner, Josep M. Cruzet i Josep Miracle", dins Epistolari de Josep Carner, vol. 2 (Curial, 1995)]

Cap comentari: